X
تبلیغات
قبسات - نظر مارتین لوتر واضع مذهب پروتستان در مورد ارتباط اسلام و مسیحیت

قبسات

...انی انست نارا لعلی اتیکم منها بقبس

نظر مارتین لوتر واضع مذهب پروتستان در مورد ارتباط اسلام و مسیحیت

روحیه عناد و لجاج بر ضد مسلمانان بدون درگیری نظامی، در افکار مارتین لوتر (۱۴۸۲ تا ۱۵۴۶ میلادی) {ویکی پدیا تاریخ تولد او را ۱۴۸۳ نوشته است} نیز به چشم می خورد. وی موسس مذهب پروتستان و پیشتاز اصلاح طلبی در آیین مسیحیت و مخالف بسیاری از افکار و رفتار کلیسای آن دوران بود، ولی با وجود این مانند دیگر رهبران مسیحی موضعی ناهمسازگرایانه با اسلام و مسلمانان داشت.

 وی ترجمه قرآن رابرت کایتانی و هرمان دلماطی را که در سال ۱۱۴۳ میلادی زیر نظر پترس محترم انجام شده، ولی منتشر نشده بود، به همراه ردیه ای بر قرآن به قلم مونته کروچه و نیز مقدمه ای به قلم خودش در سال ۱۵۴۳ میلادی به چاپ رساند و در مقدمه چنین نوشت: «امکان ندارد مساله اختلاف مسلمان و عیسوی را از راه سیاست و فرهنگ حل کرد و نیز نمی توان مسلمان را مسیحی کرد {اشاره به دیدگاه ریموند لول و پاپ پیوس دوم}، زیرا قلب او سخت شده و از تورات و انجیل متنفر است و دلیل و برهان نمی پذیرد و فقط به آنچه قرآن می گوید اعتقاد دارد، ولی تا زمانی که عیسویان در گناه خود باقی باشند، جنگ آنان با مسلمانان بی فایده خواهد بود و خدا ایشان را پیروز نخواهد کرد.» 

 از صفحات ۶۳ و ۶۴ کتاب «مطالعات اسلامی در غرب» اثر دکتر محسن الویری ـ انتشارات سمت

 Luther

مختصری در مورد زندگانی مارتین لوتر

تولد: 1483 میلادی

مرگ: 1546 میلادی

در آلمان متولد شد. پدرش در کار معدن بود و متمکن بودند. لاتین و یونانی و ادبیات کلاسیک یونان و روم و کتب دینی را مطالعه کرده و یاد گرفته بود.

در دانشگاه ویتنبرگ کرسی تدریس الهیات را بر عهده گرفت.

فروش آمرزش نامه ها توسط «جان تنزل» لوتر را به انتقاد واداشت. او اعلامیۀ 95 ماده ای خود را تدوین کرد و در 31 اکتبر 1517 م. بر در کلیسای (دانشگاه) ویتنبرگ آویخت. (منشور آیین پروتستان)

پاپ او را تکفیر کرد. لوتر فرمان تکفیر را که به او ابلاغ شده بود، در آتش انداخت.

«فردریک خردمند» دوک ساکسونی از او حمایت کرد.

لوتر اناجیل را به زبان آلمانی ترجمه کرد. (آن زمان انجیل فقط به زبان لاتین بود و عامۀ مردم از آن سردرنمی آوردند. ترجمۀ آن نیز ممنوع بود و تنها اهل کلیسا قرائت آن را بلد بودند.)

لوتر یک فرد متـــرقّی نبود. یعنی نمی توان او را عقل گرا دانست. او مخالف اندیشه های رنسانسی بود. با تألیف کتابی آراء آراسموس را رد کرد. با فلاسفه مخالف بود و ارســـطو را دلقک دانشکده ها می دانست.

لوتر بر ایمان و اعتقاد تأکیـد می ورزید و از این نظر اندیشه هایش همان اندیشه های کهن مسیحیت است.

او کلیسای لوتران را جدا از کلیسای کاتولیک تأسیس کرد. در این کلیسا به روحانیون اجازۀ ازدواج داده شد. خود لوتر نه تنها ازدواج کرد، بلکه ازدواجش با یک راهبـه بود و از او صاحب پنـج فرزند شد.

حرکت لوتر فقط جنبۀ مذهبی نداشت؛ چرا که او معتقد بود که افراد حق ندارند در برابر فـــرمانروایان خود قیام کنند.

لوتر به فرمانروایان و زمین داران (فئودال های) آلمانی دستور داد شورشهای دهقانی را سرکوب کنند با این جمله که: «این سگ ها را بزنید و بکشید!» او حمایت مردم را به کناری انداخت و حمایت فرمانروایان را به دست آورد.

«معاهدۀ اگسبورگ» در سال 1555 م. که به مناقشۀ کاتولیک و پروتستان پایان داد.

پادشاهان ممالک اسکاندیناوی یعنی سوئد و نروژ به دلیل غیرروحانی بودن آیین لوتر مجذوب آن شدند و فرصت یافتند که اهل کلیسا را سرکوب و اموال کلیسا را (که معمولاً هنگفت بود و طمع آنان را برمی انگیخت) متصرف شوند.

بعضی بر این عقیده اند که یهودیان در پیدایش مذهب پروتستان دخالت تام داشته اند، چرا که این مسلک با سلوک و مزاج ایشان بسیار سازگار است و چون به هر حال شعبه ای از دین مسیح محسوب می شود، حساسیت مسیحیان را نیز برنمی انگیزد.

اخیراْ فیلمی سینمایی با نام «لوتر» تولید و عرضه شده است. در این فیلم چهره ی بسیار دلنشینی از واضع آیین پروتستان به مخاطب عرضه شده و تلویحا به تقدیر و تحسین او پرداخته شده است.

+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم اردیبهشت 1388ساعت 10:55  توسط خلیل محمدی  |